Tandberg HI-FI Forum

Tandberg HI-FI Forum

Diskusjonsforum for Tandberg

Dato/klokkeslett: 11 Sep 2010, 03:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Høyttaler kabler
InnleggSkrevet: 13 Apr 2009, 09:25 
Avlogget

Ser det er billige høyttaler kabler på biltema,

http://www.biltema.no/products/product. ... mId=131060

duger di? Jeg kjøpte vertfall 25meter av dem så jeg har liggende til seinere og skal bruke dem til mine
tandberg TL.

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Høyttaler kabler
InnleggSkrevet: 13 Apr 2009, 10:31 
Avlogget

Med fare for å ikke bli trodd av de som absolutt ikke tror at det er mulig å høre noen som helst forskjell på kabler,så må jeg bare si at akkurat denne kabelen er en av de svært få jeg greier å høre ikke er god nok, i forhold til det aller meste annet som er regnet som "egnet".
Jeg mener den "grauter" til lydbildet noe,og krymper rommet i lyden. En annen ting er også at de små cordellene irrer på de avisolerte endende over tid.Derfor må du passe på å fornye avisoleringen,ca en gang i året-eller så , slik at du ikke får kontaktproblemer.

Men igjen!-Dette er bare min mening,og vær så snill og mrk.at dette ikke betyr at du behøver dyre saker til høyttalerkabel,bare ikke akkurat denne.Selv bruker jeg bare tvinnet,avisolert installasjonskabel,og det er om mulig-enda billigere.-Men den kabelen blir veldig stiv da,om det er mulig å leve med det.Likevel kan det nok være problematisk å få en slik kabel på plass i en gammel høyttalerplugg,så der bør nok andre alternativer vurderes.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 26 Sep 2009, 01:07 
Avlogget

Har noen monster kabler fra 1983 som jeg kjøpt i Trondheim.

Disse er gjennomsiktige og har en voldsom Ø.
Kabelen er flertrådet og er de beste jeg har hørt innenfor en rimelig grense.

Også jeg må avisolere år om annet i endene, tar ca 1 cm i hver ende og klipper av, avislorerer etterpå ett litte stykke.
Bruker ikke kontakter men kjører kablene rett i stikket.

Personlig har jeg en mistanke ( etter å ha hørt mye av kabler ) at flate kabler og kabler med mange tråder lyder best.
Har selv hjemme prøvd det meste av alskens kabler fra vanlig nettkabel til baderomskabel.
Baderomskabel låt forferdelig, tykk enkel tråd og enda tykkere isolasjon.
Det eneste baderomskabel egner seg til foruten baderom er i båten til lensepumpa, der trengs god isolasjon.

Når det gjelder dyrere kabler så har jeg hørt en del 10-tall høytalerkabler hos en tidligere kamerat.
Han hadde det meste til sitt Electrocompani oppsett, også biwire.
Har lånt ett par typer av ham, det var noen svært populære kabler for 10-15 år siden i det rimelige leie og Svensk produsert.
De låt betydelig dårligere enn de jeg har hatt siden 1983.

Var hos samme person en gang da jeg hadde med loddebolt, skulle lodde på noen RCA kontakter som hadde løsnet, dette var svært dyre signalkabler i flere 1.000,- kr klassen.
Var gjennomsiktige og var i følge reklame gullforgylte.

Fikk problemer med loddingen, skulle skrape til kabelen i enden for å få feste til loddetinn, da flasset det gull - lakk fra bomullstråd :shock:

Fikk eier inn fra stua og viste ham superkablene som i virkeligheten var bomullstråd som var lakkert i gull.
Smalt ikke ett ord fra eier og siden ble det mindre kabel innkjøp på ham, noe han heller ikke trengte med skap og kjøkkenskuffer fulle av alskens signal og høytalerkabler.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 06 Nov 2009, 03:25 
Avlogget

Kabelmafiaen er en morsom gjeng :lol:

Svenske Elektronikvärlden testet en haug (22 kabler tror jeg det var) i 1987, og utlovde etter testen en dusør på SEK10.000,- til den som forbi statistisk sikkerhet i blindtest kunne høre forskjellen på testens store overraskelse og hvilken som helst annen høyttalerkabel.

Og det som gjør det hele så utrolig morsomt er dette: Pengene står fortsatt på den svenske blekkas konto.

Syns da virkelig at 10.000,- med 22 års renter er noe å ta med seg.....

Hva testens store overraskelse var?

Jo det var den kabelen som hadde flest "treff" på de egenskapene som en del HiFi-folk i Norden anså som de viktigste hos en høyttalerkabel :roll: , men samtidig hadde den en klar "ulempe: Den hadde for høy egenmotstand. :!:

Og kabelen? Er det RLPP den heter tro? Sånn alminnelig ringeapparatledning.

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet